VILLENA I LES SEUES HISTÒRIES

CRÒNICA DE LA II CORONACIÓ DE LA MARE DE DÉU DE LES VIRTUTS, PATRONA DE VILLENA-5 AL 10 SETEMBRE DE 1948-

APUNTS HISTÒRICS

-El Llibre “Crònica de les Festes de Setembre de 1948”, editat pel M.I. Ajuntament de Villena i imprès en els Tallers gràfics de Casa Normu , ens serveix com a element de divulgació cultural recordatori de part de la Història de Villena de mitjan Segle XX: Política, social, religiosa, festera, urbana, monumental i humana, integrador i tolerant amb tot el que ens uneixi com a villeners/es.

-CRÒNICA DELS EXTRAORDINARIS FESTEJOS CÍVIC- RELIGIOSOS QUE AMB MOTIU DEL XXV ANIVERSARI DE LA CORONACIÓ CANÒNICA DE LA NOSTRA EXCELSA PATRONA LA VERGE MARIA DE LES VIRTUTS HA DE CELEBRAR LA MOLT NOBLE, MOLT LLEIAL I FIDELÍSSIMA CIUTAT DE VILLENA DURANT ELS DIES DEL 5 AL 10 DE SETEMBRE DE 1948.

-José María Soler García, ens narra com a cronista i relator de l’esdeveniment el següent:

SEGUICI OFICIAL PROCESSÓ- ROMERIA

-Que l’Ajuntament de Villena estava constituït pel Sr. José Rocher com a Alcalde, i com a gestors: Alfonso Arenas García, Alberto Pardo Caturla, Jerónimo Hernández Hernández, Emilio Cuellar de la Torre, Màxim García Lujan, Fulgencio Ferriz Hernández, José López Montilla, Antonio Rios Asunción, Francisco Flor Hernández, Juan Bautista Hernández i Antonio Hernández Amorós.

*Joaquín Pérez-Marsa Maestre era el President de la Junta de la Mare de Déu.

*El Bisbe de Cartagena era l’Excel·lentíssim i Revenerendisimo Dr. D. Miguel de los Santos Díaz i Gómara.

*El Sr. Governador Civil d’Alacant era Sr. José María Paternina.

* Altres components: Sr. Juan Selva Mergelina- Coronel d’ Infanteria-, Sr. Luís Zalazar- Capità de la Guàrdia Civil- i Sr. Nicolás Maurandi- Jutge Comarcal-.

-Com a anècdota dels canvis del de Villena al llarg dels moviments polítics, es fa referència a les retolacions d’aquells anys per on va discórrer la processó-romeria:

AL MATÍ
-Joaquín María López, Generalísimo, Capitán López Tarruella i Plaza de Santiago.
A LA TARDA

“Ramón y Cajal, Juan Chaumel, General Mola, Afores de Sant Sebastià, Salvador Pérez Marsá, Menéndez y Pelayo, General Sanjurjo, Passeig de Chapí, Parc dels Caidos, Luciano López Ferrer, Isabel la Catòlica, Trinitat, Generalísimo, Pedro Menor, José María Hernández Menor, Hermanos Aranzabe, Juan Carrera, Rulda, Plaza de Biar, Onil, Cantones, Joaquín Sandoval, Plaza de Santa María, Calvo Sotelo, Tinent Hernández Menor i Plaça de Santiago.

DADES COMPLEMENTÀRIES

-“Després de finalitzar l’Acte de la Coronació, al Saló d’Actes de l’Ajuntament es va servir un banquet d’honor als il·lustres hostes que van honorar la població amb la seua presència. Va ser servit pel restaurant “El Cuiner”.

-El bastó que va portar la Morenica durant els dies de Festes de 1948 va ser donat per Dñ. Carmen Vinués, vídua de D. Eduardo Lobregad.

-” La família Amorós va regalar el Nou Tron de la Mare de Déu que es col·loca a Sant Jaume, durant els dies de Festes. Va ser realitzat pel fuster Francísco Lorente Valera, coneixedor de les particularitats de l’antic tron.
-La motllures i talles que l’adornen són obra del Sr. José Casanova Peris, artista valencià.

-Pel que fa a la maquinària que eleva gradualment a la Sagrada Imatge i que van col·locant les veles va ser donat pel Sr. Rafael Rodes Miralles i la seva esposa Dñ. Francisca Gallud Pérez.

-Les comparses existents a Villena i que van actuar en aquells actes van ser:

BÀNDOL MORO:

-Moros Vells, Moros Nous, Àndo Marroquís i Moros Realistes.

BÁNDOL CRISTIÀ:

-Estudiants, Pirates, Andalusos, Llauradors, Americans, Romans i Cristians.

ENGALANAMENT CARRERS I PLACES

-Els veïns van posar tot el seu entusiasme i fervor a guarnir els seus carrers realitzant veritables obres d’art amb motius cap a la seva Patrona. Portes,finestres i balcons es van transformar en belles façanes en la qual va intervenir tot el veïnat.

Els carrers van ser premiats en diverses categories, i els veïns/es van realitzar actes de convivències culturals i culinàries.

També es va realitzar Exposició de Pintures i Jocs Florals amb la seva Reina d’Honor i les seves Dames.

Acabar aquest modest treball de divulgació cultural d’aquella
Villena dels anys 40 del Segle passat, amb total respecte cap a les idees i sentiments religiosos o polítics de totes les persones que vulguin visualitzar-lo des de la tolerància i la transició.

Villena, març 2025.

Fonts:
Llibre Crònica de les Festes de setembre de 1948.
Huerteros.